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1.
Sci Rep ; 13(1): 1173, 2023 01 20.
Article in English | MEDLINE | ID: covidwho-2212020

ABSTRACT

The connection between Pediatric Inflammatory Multisystem Syndrome (PIMS) and Kawasaki Disease (KD) is not yet fully understood. Using the same national registry, clinical features and outcome of children hospitalized in Germany, and Innsbruck (Austria) were compared. Reported to the registry were 395 PIMS and 69 KD hospitalized patients. Patient age in PIMS cases was higher than in KD cases (median 7 [IQR 4-11] vs. 3 [IQR 1-4] years). A majority of both PIMS and KD patients were male and without comorbidities. PIMS patients more frequently presented with organ dysfunction, with the gastrointestinal (80%), cardiovascular (74%), and respiratory (52%) systems being most commonly affected. By contrast, KD patients more often displayed dermatological (99% vs. 68%) and mucosal changes (94% vs. 64%), plus cervical lymph node swelling (51% vs. 34%). Intensive care admission (48% vs. 19%), pulmonary support (32% vs. 10%), and use of inotropes/vasodilators (28% vs. 3%) were higher among PIMS cases. No patients died. Upon patient discharge, potentially irreversible sequelae-mainly cardiovascular-were reported (7% PIMS vs. 12% KD). Despite differences in age distribution and disease severity, PIMS and KD cases shared many common clinical and prognostic characteristics. This supports the hypothesis that the two entities represent a syndrome continuum.


Subject(s)
COVID-19 , Mucocutaneous Lymph Node Syndrome , Child , Humans , Male , Female , COVID-19/complications , SARS-CoV-2 , Mucocutaneous Lymph Node Syndrome/complications , Systemic Inflammatory Response Syndrome/complications
2.
Monatsschr Kinderheilkd ; 170(6): 539-547, 2022.
Article in German | MEDLINE | ID: covidwho-1935750

ABSTRACT

This current consensus paper for long COVID complements the existing AWMF S1 guidelines for long COVID with a detailed overview on the various clinical aspects of long COVID in children and adolescents. Members of 19 different pediatric societies of the DGKJ convent and collaborating societies together provide expert-based recommendations for the clinical management of long COVID based on the currently available but limited academic evidence for long COVID in children and adolescents. It contains screening questions for long COVID and suggestions for a structured, standardized pediatric medical history and diagnostic evaluation for patients with suspected long COVID. A time and resource-saving questionnaire, which takes the clinical complexity of long COVID into account, is offered via the DGKJ and DGPI websites as well as additional questionnaires suggested for an advanced screening of specific neurocognitive and/or psychiatric symptoms including post-exertional malaise (PEM) and myalgic encephalomyelitis/chronic fatigue syndrome (ME/CFS). According to the individual medical history as well as clinical signs and symptoms a step by step diagnostic procedure and a multidisciplinary therapeutic approach are recommended.

3.
Töpfner, Nicole, Deutsche Gesellschaft für Pädiatrische Infektiologie e. , V.; Alberer, Martin, Ankermann, Tobias, Gesellschaft für Pädiatrische Pneumologie e. , V.; Bender, Stephan, Deutsche Gesellschaft für Kinder- und Jugendpsychiatrie, Psychosomatik und Psychotherapie e  V, Berner, Reinhard, de Laffolie, Jan, Gesellschaft für Pädiatrische Gastroenterologie und Ernährung e. , V.; Dingemann, Jens, Deutsche Gesellschaft für Kinderchirurgie e. , V.; Heinicke, Dirk, Bündnis Kinder- und Jugendreha e. , V.; Haas, Johannes Peter, Gesellschaft für Kinder- und, Jugendrheumatologie, Hufnagel, Markus, Hummel, Thomas, Deutsche Gesellschaft für Hals-Nasen-Ohren-Heilkunde, Kopf-und Hals-Chirurgie e  V, Huppertz, Hans-Iko, Deutsche Akademie für Kinder- und, Jugendmedizin, Knuf, Markus, Kobbe, Robin, Lücke, Thomas, Gesellschaft für Neuropädiatrie e. , V.; Riedel, Joachim, Deutsche Gesellschaft für Sozialpädiatrie und, Jugendmedizin, Rosenecker, Josef, Deutsche Gesellschaft für Pädiatrische Rehabilitation und Prävention e. , V.; Wölfle, Joachim, Deutsche Gesellschaft für Kinderendokrinologie und -diabetologie e. , V.; Schneider, Barbara, Deutsche Gesellschaft für Schlafforschung und Schlafmedizin e. , V.; Schneider, Dominik, Deutsche Gesellschaft für Kinder- und Jugendmedizin e. , V.; Schriever, Valentin, Deutsche Gesellschaft für Hals-Nasen-Ohren-Heilkunde, Kopf-und Hals-Chirurgie e  V, Schroeder, Anne, Gesellschaft für, Neuropsychologie, Stojanov, Silvia, Tenenbaum, Tobias, Trapp, Stefan, Berufsverband der Kinder- und Jugendärzte e. , V.; Vilser, Daniel, Deutsche Gesellschaft für Pädiatrische Kardiologie und Angeborene Herzfehler e. , V.; Brinkmann, Folke, Behrends, Uta.
Monatsschrift Kinderheilkunde : Organ der Deutschen Gesellschaft fur Kinderheilkunde ; : 1-9, 2022.
Article in German | EuropePMC | ID: covidwho-1871866

ABSTRACT

Das vorliegende Konsensuspapier bietet in Ergänzung zur AWMF-S1-Leitlinie eine Übersicht über die verschiedenen klinischen Aspekte von Long COVID im Kindes- und Jugendalter. Es wurde von Vertreter:innen aus 19 Fachgesellschaften des DGKJ-Konvents und kooperierenden Fachgesellschaften erstellt und bietet Expertenempfehlungen für die Praxis auf Grundlage der bisherigen, noch geringen studienbasierten Evidenz zu Long COVID im Kindes- und Jugendalter. Es enthält Screeningfragen zu Long COVID sowie einen Vorschlag zur strukturierten, standardisierten pädiatrischen Anamnese und zur diagnostischen Evaluation bei V. a. Long COVID. Dazu werden ein zeit- und ressourcensparender Erfassungsbogen, der die Komplexität des Krankheitsbildes berücksichtigt, über die Internetseiten der DGKJ und DGPI zur Verfügung gestellt und weitere Fragebögen zur Abklärung von spezifischen neurokognitiven und/oder psychischen Störungen sowie post-exertioneller Malaise (PEM) und myalgischer Enzephalomyelitis/chronischem Fatigue-Syndrom (ME/CFS) benannt. Anhand der jeweiligen anamnestisch und klinisch ermittelten Hauptsymptome werden ein gestuftes, diagnostisches Vorgehen und eine multidisziplinäre Betreuung empfohlen. Zusatzmaterial online Die Online-Version dieses Beitrags (10.1007/s00112-021-01408-1) enthält weitere Tabellen mit Angaben zur erweiterten Diagnostik (Labor- und Funktionsdiagnostik, Bildgebung).

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